Goed om weten

Bij het reilen en zeilen van een vereniging komt heel wat kijken. De stad Hamont-Achel ondersteunt graag waar mogelijk. Zowel bij het helpen van de organisatie van activiteiten, als bij het ter beschikking stellen van accommodatie en materialen.

Activiteiten organiseren

Organiseer jij met jouw vereniging binnenkort een activiteit? Weet dan dat daar heel wat bij komt kijken. Zo dien je een aanvraag te doen indien je dit op openbaar domein doet en heb je in sommige gevallen ook toestemming nodig, denk maar aan toestemming voor het organiseren van Sint-Maartensvuur of een machtiging voor een carnavalswagen. Voor meer info hieromtrent neem je hier een kijkje.

Wist je dat je jouw activiteit gratis kan promoten via verschillende stadskanalen? Indien je je activiteit tijdig ingeeft in de UiTdatabank, verschijnt deze namelijk ook in het activiteitenoverzicht op de stedelijke website en in de stadsapp. Daarnaast dient deze database ook voor andere uitgaves, waaronder De Belleman.

Zaalreservatiesysteem

Hamont-Achelse verenigingen kunnen voor hun activiteiten - indien gewenst - gebruikmaken van de vrijetijdsinfrastructuur van de stad:

• Cinema Walburg
  • De Posthoorn
  • De Wal - Expo
  • De Wal - Hobbylokalen
  • De Wal - Turnzaal
  • Hobbylokalen Bernard Kemp
  • Michielshof
  • Sporthallen en andere sportinfrastructuur

Reserveren kan eenvoudig via het online reservatiesysteem.

Uitleendienst

Organiseer je als vereniging of buurtwerking een evenement? Dan kan je gebruik maken van uitleenmaterialen (zoals een podium, beamer, stoelen...), vlaggen en een decibelmeter die het stadsbestuur ter beschikking stelt. Meer info omtrent hoe aanvragen, afhalen en retourneren vind je hier terug.

Subsidies

Om initiatieven van verenigingen in Hamont-Achel te stimuleren, voorziet het stadsbestuur verschillende subsidies. Een overzicht daarvan vind je terug op de stedelijke website.